Tuesday 23 April 2013

Macam mana nak jaga hati ya??

"Akak, macam mana nak jaga hati ya??"
Dia bertanya. Mata beningnya memandang tepat ke dalam mata ku.
Seolah-olah ada jawapan di situ.

Aku faham maksudnya.
Ini bukan soal menjaga hati secara genaral.
Ia lebih kepada "different gender attraction".


Aku terdiam. Terkebil-kebil.
Cuba mencari sebarang formula di kotak fikiran yang bisa menjawab soalan yang dilontarkan.

Sejak dari Tingkatan Satu lagi, selalu aku dengar perbincangan sebegini. Baik dari ceramah-ceramah, mahupun perbincangan dengan sahabat-sahabat.
Semuanya demi mengelakkan diri dari terjebak dengan cinta luar tabi'i.

"Erm, awk saja yang ada jawapannya." Aku menjawab ringkas.
"Haa?? Saya yang tanya, macam mana pula saya yang ada jawapan?" 
Ada tanda tidak puas hati pada riak mukanya.

"Tak, maksud akak, ikut fatwa hati." Aku menjelaskan. "Awak saja yang tahu perbuatan itu satu kesalahan atau tidak, perkara yang Allah larang atau tidak."

Mungkin jawapan ini tak cukup jelas. Tapi bagiku inilah jawapan terbaik.

Dari An-Nawwas bin Samaan r.a dari Nabi SAW bersabda, maksudnya:
"Kebaikan itu adalah akhlak yang baik sedangkan dosa adalah apa yang terlintas di jiwamu tetapi kamu benci atau takut orang lain mengetahuinya."
(Riwayat Imam Muslim)

Ikutlah fatwa hati.
Jika ada getaran dalam hatimu, dan kamu benci orang lain mengetahuinya, cepat-cepatlah berusaha untuk keluar darinya.
Semoga kita terhindar dari tipu daya syaitan yang sangat halus lagi memperdaya.