Monday 22 April 2013

Ardhul Kinanah

Lebih kurang jam 12.30 malam, saya sampai di Cairo Airport. Alhamdulillah, rasa sangat teruja nak jumpa sahabat-sahabat yang sudah lama tidak ketemu.
Masuk sahaja ke dalam lapangan terbang, saya dikejutkan dengan suasana yang sangat aneh.

Syarikat agensi menjerit-jerit memanggil nama pelancong yang menggunakan khidmat mereka (selalunya apa yang saya lihat, agen syarikat akan memegang sepanduk logo syarikat. Bukan menjerit-jerit sebegitu.)
Ramai orang merokok dalam airport termasuklah pegawainya sendiri.
Di ruangan pemeriksaan passport, tiada langsung pembahagian untuk Egyptian dan Non-Egyptian, semua main beratur saja.
Kad ketibaan (selalunya perlu diisi sebaik sahaja mendarat, sebelum pemeriksaan passport) bersepah-sepah di lantai.

Saya beristighfar panjang. Terkejut. Pertama kali melihat melihat airport sebegitu.

"No wonder la non-Muslims tak nampak kecantikan Islam. Orang Islam sendiri yang mencacatkan imej Islam."

Saya terdiam. Hanya mengangguk-angguk, mengiyakan sahaja pendapat sahabat saya.

.....

Semasa berborak dengan sahabat-sahabat yang belajar di Mesir...

"Hang patut bersyukur dapat belajar kat Ireland. Kitorang ni dah penat dah belajar kat sini. Sakit mental, sakit emosi."
"Awat?" Saya bertanya. Teruk sangat bunyinya.
"Aku bagi hang satu situasi. Kalau kat sini, ambulans dok bunyi nino nino pun, takkan ada satu kereta pun yang bergerak bagi laluan."
"Serius??"
"Serius. Tau pasaipa?"
Aku menggeleng.
"Sebab orang yang bawa ambulans tu pun, kalau takdak patient pun dia bunyi nino nino, kalau ada patient pun dia bunyi. Orang dah tak percaya dah."
"Laa, kalau betoi ada patient macam mana? Habis la patient tu."
"Haa.. Welcome to Egypt."
"..."


*****

"Orang Mesir ni memang kasar. Ana yang belajar di sini dulu pun, kena jadi kasar jugak untuk survive dengan pak-pak Arab ni."

Ustaz Dusuki memulakan cerita.

"Tapi satu sikap orang Mesir yang susah nak jumpa pada orang lain, dalam keadaan apa sekalipun, sebut ja Rasulullah SAW dan berselawat, dia akn tenang semula. Hatta sedang bergaduh dengan kawan sampai nak bertumbuk pun, kalau kita berselawat ja pada dia, dua orang tu akan berbaik semula, seolah-olah tiada apa yang berlaku. Itu kehebatan mereka."

Aku mengangguk. Benar. Banyak kelebihan bumi para anbiya' ini.
Uniknya bumi ardhul kinanah, bumi panahan, bumi para nabi.
Inilah bumi Nabi Musa a.s.
Inilah juga bumi Firaun Laknatullah.

Saya termenung.
Berfikir.
Bumi Nabi Musa dan Firaun.
Bumi di mana berlakunya pertembungan antara yang haq dan yang batil.
Pertembungan yang perlu dipilih antara dua.

Dalam diri kita juga ada pertembungan yang sama.
Satu pertembungan yang kitalah yang menjadi kesatrianya.
Antara nafsu dan iman, kita kesatria siapa??







No comments: