Wednesday 30 January 2013

GAZA. Ya Allah, sampaikanlah..

Pukul 3.15 pagi, Ireland.

"Betoi ka ni??? Betoi ka ummi bagi kakak pi?!"
"Ha la.. Betoi."

Ummi tergelak kecil di hujung talian. 

Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah!

Hanya Allah yang tahu betapa excited, gembira dan bersyukurnya aku mendengar kata putus daripada Ummi. Alhamdulilah, akhirnya segala abdominal pain, headache, nausea, dan  anxiety yang aku tanggung sejak siang hari tadi dek gelabah menunggu jawapan Ummi, hilang serta merta, diganti dengan perasaan bercampur baur yang menyerbu, menyesak dada. 

Bersyukur.

Gembira.

Sebak.

Terharu.

Tidak percaya.

"Awk, doa banyak-banyak. Kalau Allah dah takdirkan awk jejak kaki ke bumi Palestin, InsyaAllah, walau apa pun yang berlaku, awk akan berada di sana juga." Teringat kata-kata seorang sahabat yang cuba menenangkanku. 

Ya. Masa depan. Semuanya rahsia Allah.

Lantas aku segera sujud syukur. Mutiara panas mengalir laju. Syahdu.

Palestin. Namanya terasa dekat. Ada aura, menarik hatiku untuk terus terikat padanya. Masih terngiang-ngiang kata-kata Ustaz Dusuki. Generasi Gaza generasi Al-Quran. 
Allah, terpilihkah aku untuk bertemu dengan mereka??

*****

Tiket dah beli. Visa tengah diproses. Lapan hari lagi sebelum berangkat ke Gaza.

"Tidaklah ditekankan untuk berziarah kecuali untuk mengunjungi tiga masjid, Masjidil Haram (Mekah), Masjid Rasul S.A.W (Masjid Nabawi di Madinah) dan Masjidil Aqsa (Palestin)"
(HR Bukhari. No 1115 dari jalur Abu Hurairah, lidwa)

Ya Allah, sampaikanlah aku ke bumi itu Ya Allah. Sampaikanlah. Sampaikanlah. Sampaikanlah. Amin.




No comments: